tirsdag 3. mai 2011

"Gratis hage"


Moseplassens utfordring i mai er Hagetips og da velger jeg temaet
"gratis hage" 


jeg elsker frodige staudebed som brer seg utover 
som ikke krever mye arbeid og som blomstrere tidlig på sesonger
og sent på sesongen( før og etter ferien)


at det finnes noe spiselig er en ekstra bonus, og når det i tillegg er gratis
kan det neppe bli bedre.


Min metode er enkel og grei.
Jeg henter plantematerialet langs veien, i skogen
på komposten, på nedlagte bruk osv.


Trikset er å ha øynene med se der en går/kjører/sykler.
Når de gamle planteskattene er lokalisert drar jeg tilbake med bøtter og spade 
og graver opp en god jordklump
(jeg tar naturligvis ikke alt, det ville jo bare være dumt)


De plantene som har overlevd og spredd seg under disse dårlige forholdene 
vil mest sannsynlig stortrives i et hagemiljø.


De er overlevere. Når de etter kort tid har vokst seg store er det bare til å dele dem 
og gi videre til nye ferske hageeiere.
Du får kanskje ikke noen eksotisk og spennende hage med denne metoden,
men garantert en lettstelt hage med planter tilpasset sitt lokale klima og jordsmonn.


Det enkleste er for meg det beste!

Ingvild 

5 kommentarer:

  1. Godt tips :D Er glad i ville planter også og synes bla at blåknapp (Succisa pratensis ) er så fin. Den vokser ikke her jeg bor nå så når jeg er på besøk til foreldrene mine skal jeg ta med en bit fra veikanten :)Sikkert andre også, men det var den jeg kom på nå ;)

    SvarSlett
  2. Smart! Må nok åpne øynene mer på tur, ja! :)

    SvarSlett
  3. Hei!
    Ikke så dumt tips. ;) Man kan faktisk finne mye fint i veikantene.
    Vet du hva planta på det nederste bildet ditt heter? En sånn finns på tomta vår, men jeg vet ikke hva det er...
    Ha en god kveld, og lykke til i konkurransen!

    SvarSlett
  4. Takk alle sammen, den nederste planten er en akeleie som er akkurat kommet opp av jorda. Jeg samler inn frø om sommeren og strør dem ut overalt. De kommer opp både i bedet og i grusen. De blander seg innbyrdes og det er umulig å vite på forhånd hvilke farge det blir på blomstene, men jeg liker dem uansett:)

    SvarSlett
  5. Kjempesmart tips :) Og så likte jeg at du skrev at man ikke skulle ta med seg alt, det er jo koselig for andre å se disse skattene også :)

    Takk for at du deler!

    SvarSlett